FPA har fått veta om ett fall i Södra Karelen där en bedragare som uppgett sig vara anställd vid FPA har dykt upp hemma hos en äldre kund och frågat efter uppgifter om hens boende och förmåner. FPA vill påminna om att FPA-anställda inte gör hembesök och att de aldrig ringer på hos någon för att fråga efter uppgifter.
– Om en person kommer hem till dig och säger att hen är anställd vid FPA och frågar efter dina personuppgifter, är det alltid fråga om en bluff. Man ska inte ge några som helst uppgifter till en sådan person utan i stället lägga märke till gärningspersonens signalement och meddela det som skett till polisen och till FPA, säger Sami Niinikorpi som är säkerhetsdirektör vid FPA.
Hittills har FPA fått veta om ett sådant här fall men det är möjligt att flera personer har utsatts för bedrägeriförsöket.
– Särskilt då det gäller äldre släktingar och bekanta är det bra att påminna dem om att det alltid lönar sig att förhålla sig skeptiskt till okända personer som plötsligt ringer på dörren och frågar efter uppgifter, säger Niinikorpi.
På nätet förekommer hela tiden olika slags bluffar där bedragaren utger sig för att vara från FPA eller Kanta-tjänsterna och försöker få reda på kunders personuppgifter eller bankuppgifter. En kund kan till exempel få ett e-postmeddelande eller sms där hen uppmanas att agera snabbt. En länk i meddelandet kan leda till en bluffsida där inmatade uppgifter hamnar i händerna på cyberbrottslingar. Bedrägeriförsök kan också ske per telefon eller via sociala medier.
FPA ber aldrig om din personbeteckning, dina bankuppgifter eller andra känsliga uppgifter per e-post eller sms. Det enda sättet att tryggt logga in i e-tjänsten MittFPA är att direkt skriva in adressen www.fpa.fi i webbläsaren.